SITUAŢIE:
După recondiţionarea completă a unui motor, se pot produce deteriorări ale lagărelor de alunecare deja de la prima punere în funcţiune. Motivul acestora: în pompa de ulei se formează presiune abia după ce sistemul de presiune a uleiului este alimentat cu ulei şi aerisit. Dacă motorul este pornit în stare uscată, în unele condiţii durează prea mult până când uleiul ajunge în locurile de lăgăruire. În special lagărele de aluneca- re, puternic solicitate ale bielelor au de suferit ca urmare a unei aprovizionări deficitare cu ulei. În timpul primei faze de start, lagărele bielelor sunt lubrifiate preponderent cu uleiul aplicat la montaj. Aceste rezerve de urgenţă sunt însă consumate rapid şi, ca urmare a frecării mixte şi a supraîncălzirii, se produc deteriorări în locurile de lăgăruire.

 
REMEDIERE
Pentru a se preveni avariile la prima punere în funcţiune, este recomandabil în orice caz ca sistemul de ungere cu ulei sub presiune să fie alimentat manual cu ulei de motor, înainte de pornirea motorului. În acest mod vă asiguraţi că este eliminat tot aerul din sistemul de ungere cu ulei sub presiune şi că funcţionarea componentelor în condiţii de siguranţă este garantată de la bun început. Pe lângă locurile de lăgăruire de la lagărele de alunecare, de acest proces vor beneficia de asemenea şi întinzătoare- le hidraulice ale lanţurilor, dispozitivele hidraulice de reglare a arborelui cu came, tacheţii hidraulici şi componentele motorului care sunt lubrifiate cu ulei de motor cum ar fi turbocompresorul, pompele de carburant, pompele de injecţie şi pompele de vacuum.

 
OBSERVAŢIE
Acest procedeu este prescris în general de mulţi producători de motoare renumiţi, la punerea în funcţiune a motoarelor noi sau a celor recondiţionate.

 
PROCEDURA
1. Uleiul prevăzut pentru motor se pompează printr-un racord filetat, în siste- mul de ungere cu ulei sub presiune, în condiţiile utilizării unui rezervor sub presiune (fig. 1 şi 2). Ca puncte de racordare sunt adecvate buşoanele canalului de ulei prevăzute de producăto- rul motorului sau punctul de racordare a întrerupătorului manometric al circuitului de ulei.

2. Acum se pompează ulei în motor până când iese ulei din punctele de lubrifiere cele mai îndepărtate de pompa de ulei. De regulă, acestea sunt lagărele culbutoare- lor (fig. 3) sau locurile de lăgăruire ale arborilor cu came situaţi în partea de sus. În acest proces, nu este permisă depăşi- rea presiunii maxim admise a uleiului  pentru funcţionarea motorului. În timpul umplerii cu ulei sub presiune, motorul trebuie rotit manual în sensul de rotaţie.

3. În acest timp aveţi în vedere ca, în timpul alimentării, nivelul de ulei din rezervorul de alimentare cu ulei să nu scadă sub nivelul minim. În cazul în care, în timpul umplerii cu ulei sub presiune se aspiră aer şi acesta este pompat în circuitul uleiului, este necesară repetarea întregului proces.